Eten en cultuur

9 september 2014 - Kota Bharu, Maleisië

In de ochtend zijn we naar de markt van KB gegaan. Zoals in vele Aziatische markten is dit een mix van allerlei geuren en kleuren van fruit, vlees, vis, kruiden, enz. Het was een mooie markt en vanaf de 1e etage had je een mooi uitzicht. Hier werd ik nog gestrikt om een promotiepraatje te doen voor een Chinese zender over het heerlijke eten in KB. Daarna verder gewandeld waarbij Maud opmerkte dat ze alle geslachte kippen toch wel een beetje zielig vond (gelukkig/ hopelijk heeft ze niet al te veel meekregen van de uitgesneden kelen van kippen die er los bij lagen evenals de diverse ingewanden van de kippen :)) en Marja de visgeur toch wel too much vond en terug naar de auto zijn gegaan. Thijs zat bij mij in de draagrugzak dus die had niet veel keuze. Ik ben nog even via de 'vleesafdeling' gelopen, wat fotootjes gemaakt en toen ook terug naar de auto gegaan. Toen doorgereden naar het platteland ten westen van de stad. Dit ligt redelijk dicht bij de Thaise grens en daardoor zijn hier best wel veel Thaise tempels te vinden. Wij zijn naar een liggende Budha gegaan waar ook hier Maud een kaarsje wild opsteken. Deze keer voor Budha (Wat Phothivihan) zelf. In een tempel ernaast hadden ze houten stoeltjes waarbij de achterzijde een olifant uit gesneden was. Dit vond Thijs machtig mooi en ging er ook direct lekker op zitten. Buiten bleken ze nog een verblijf voor schildpadden te hebben die net op dat moment gevoerd werden dus ook dit was een prima attractie voor ze.

Daarna terug naar de stad, wat gegeten en terug naar het huisje voor het middagdutje. Na het slapen lekker de rest van de middag gezwommen. Er was ook en Nederlands stel (Bas en Nienke) die op huwelijksreis waren en een Belgisch echtpaar (Diana en Gerhard) die 3 maanden hadden gereisd door Azië en nu op het einde van hun reis zaten. Dat was gezellig voor ons om eens wat andere praat te hebben en Maud en Thijs vonden het super om met hen te spelen. Bas was helemaal de held want hij liet zich telkens van de rand ban het zwembad in het water vallen en omdat Maud en Thijs dan in het iets lager gelegen kinderbadje stonden, verdween Bas even uit zicht en kwam dan weer naar boven. Dat was lachen, gieren, brullen. En toen ik het deed kwam er een klein lachje...oké, ik weet ook weer mijn plaats :)

Na het zwemmen bij de buurvrouw gegeten. Leuk principe, je eet namelijk mee met wat de pot schaft. Je kan dan wel aangeven of je er wel of geen vlees bij wilt. Smaakte heerlijk.....Thijs was iets minder enthousiast maar vond de watermeloen wel heerlijk dus hij heeft dit en ei op. Maud heeft rijst, groente, ei en watermeloen op ....note: wat ons wel opvalt is dat Maud thuis van alles probeert maar dat ze hier toch dat minder doet....en Thijs blijft gewoon selectief.

Na het eten de kids op bed gelegd, wij daarna een kop thee gepakt en vervolgens heerlijk ieder een biertje.