Op naar het regenwoud

7 september 2014 - Gerik, Maleisië

Vandaag naar Belum National Park gegaan. Na een ruim 1,5 uur rijden kwamen we meer en meer in de buurt van de regenwoud. Hier was duidelijk te zien wat de gevolgen zijn van houtkap: totaal lege bergen met alleen nog de wortels en onderste stukken van de bomen. Confronterend om te zien en dan weet je eigenlijk dat dit nog  houtkap op relatief kleine schaal is ten opzichte van wat er in het Amazonegebied en Sumatra gebeurd. En dan kwam bij ons de vraag 'wat kan je hier als individu aan doen'?! En dat wij als ouders ook de plicht hebben om Maud en Thijs mee te geven dat je goed met de natuur om moet gaan. Zo, toch even maatschappelijk en milieu verantwoord bezig geweest qua gedachte. Gelukkig was er geen sprake van houtkap in en nabij het park (voor zover te zien). Het resort waar we verbleven lag direct aan de doorgaande weg die door het park van west naar oost gaat. Lekker handig maar ik vond het in het begin van de avond wel opvallend dat in een natuurpark vrachtauto's mogen rijden met een kapotte uitlaat die dus een enorm kabaal maakte. Lijkt me toch storend voor de natuur. Bij het resort de kamers gekregen, kids op bed gelegd en ik ben wat info gaan halen voor een middagactiviteit. De boottocht over het meer leek ons wel wat dus na een kort slaapje de boot opgestapt (Maud en Thijs zien er wel schattig uit met reddingsvestjes). Thijs vertelde dat hij 'het wel een beetje spannend' vond en kroop lekker dicht tegen Marja aan. Maar dat was na 5 minuten wel voorbij. Leuke tocht gehad over het meer....je zag vanaf het water goed hoe groot het regenwoud was en hoe dicht bebost het was. Met een beetje geluk zie je wel eens olifanten langs de kant drinken maar helaas zat dit er helaas niet in. Wel flinke eekhoorns gezien en een leguaan. Na 1,5 uur weer terug en een duik genomen in het zwembad dat er overigens schitterend bij lag. Strak aangelegd met een rand waar dan het water tot aan loopt en dan vrij uitzicht over het meer en het woud. Daarna douchen, eten en kids naar bed. En hier de eerste keer de babyfoon gezet en bij het restaurant een biertje gepakt. Om kids op de kamer te hebben en wij bij het restaurant voelde in het begin een beetje onwennig maar bereik van de babyfoon was prima en we zaten ook dichtbij. Na drie kwartier-uurtje zijn wij ook gaan slapen.